Παρασκευή 21 Μαΐου 2021

Ανάπτυξη και ανισότητα: η προσέγγιση του Kuznets

"Ο Αμερικανός οικονομολόγος S. Kuznets (1901-1985) διατύπωσε την άποψη ότι στα αρχικά στάδια της ανάπτυξης αυξάνει η ανισότητα καθώς δημιουργείται μια πρώτη συσσώρευση πλούτου από την αστική-επιχειρηματική τάξη. Στη συνέχεια, με την πάροδο των ετών και την αύξηση του ΑΕΠ, οι καρποί της ανάπτυξης διαχέονται ευρύτερα στον πληθυσμό, συμβάλλοντας στην εξισορρόπηση (Kuznets, 1955). [...]


Στον κάθετο άξονα, μετράμε την ανισότητα [...]. Όσο πιο ψηλά στον κάθετο άξονα τόσο μεγαλύτερη. Στον οριζόντιο άξονα μετράμε το κατά κεφαλήν ΑΕΠ. Όσο πιο δεξιά τόσο μεγαλύτερο. Η «ιστορία» που διηγείται το διάγραμμα είναι ότι με την ανάπτυξη η ανισότητα αρχικά αυξάνει για να μειωθεί στη συνέχεια. [...]".

(https://repository.kallipos.gr/bitstream/11419/5861/1/2.pdf)

Δευτέρα 17 Μαΐου 2021

Πληθυσμός (%) με κάποιας μορφής αναπηρία που αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε.

 

Παρασκευή 14 Μαΐου 2021

Πώς μέσα από τους διαφορετικούς ρόλους που αναλαμβάνει το άτομο απορρέουν υποχρεώσεις και δικαιώματα και με ποιον τρόπο μέσα από την ανάληψη νέων ρόλων πραγματοποιείται η επίγνωση των νέων δικαιωμάτων; Τι υποστήριζε ένας εκπρόσωπος του Διαφωτισμού για τα δικαιώματα του ανθρώπου και ποια θέματα έθεσε η βιομηχανική επανάσταση αναφορικά με τα δικαιώματα του παιδιού; Αφού δώσετε τον ορισμό της ευελιξίας καθώς και παραδείγματα ευέλικτων μορφών απασχόλησης να αναφερθείτε στους προβληματισμούς που έχουν προκύψει γύρω από τα εργασιακά δικαιώματα στη σημερινή εποχή. Πότε καθιερώνει το κοινωνικό κράτος τα κοινωνικά δικαιώματα και με ποια μέτρα επιτυγχάνει την ανακατανομή του πλούτου σε μια κοινωνία; Ποια ιδέα περί έθνους προϋποθέτει κοινά πολιτικά δικαιώματα; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.


Α. Πώς μέσα από τους διαφορετικούς ρόλους που αναλαμβάνει το άτομο απορρέουν υποχρεώσεις και δικαιώματα και με ποιον τρόπο μέσα από την ανάληψη νέων ρόλων πραγματοποιείται η επίγνωση των νέων δικαιωμάτων; 

Β. Τι υποστήριζε ένας εκπρόσωπος του Διαφωτισμού για τα δικαιώματα του ανθρώπου και ποια θέματα έθεσε η βιομηχανική επανάσταση αναφορικά με τα δικαιώματα του παιδιού; 

Γ. Αφού δώσετε τον ορισμό της ευελιξίας καθώς και παραδείγματα ευέλικτων μορφών απασχόλησης να αναφερθείτε στους προβληματισμούς που έχουν προκύψει γύρω από τα εργασιακά δικαιώματα στη σημερινή εποχή.

Δ. Πότε καθιερώνει το κοινωνικό κράτος τα κοινωνικά δικαιώματα και με ποια μέτρα επιτυγχάνει την ανακατανομή του πλούτου σε μια κοινωνία; 

Ε. Ποια ιδέα περί έθνους προϋποθέτει κοινά πολιτικά δικαιώματα; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.

Απάντηση

Α. Μέσω των διαφορετικών κοινωνικών ρόλων που αναλαμβάνει το άτομο εσωτερικεύει τα πρότυπα συμπεριφοράς που οριοθετούν τις ενέργειές του (π.χ. ο ρόλος του πατέρα μέσα στην οικογένεια, ο ρόλος του στο επαγγελματικό πεδίο, ο πολιτικός ή συνδικαλιστικός ρόλος κτλ.). Από τους ρόλους αυτούς απορρέουν διαφορετικές υποχρεώσεις, προσδοκίες, απαιτήσεις, δεξιότητες και δικαιώματα, τα οποία το άτομο θα πρέπει να γνωρίσει προκειμένου να είναι αποτελεσματικό και ευχαριστημένο. (Κοινωνιολογία Γ Λυκείου, σελ. 67 σχολικού βιβλίου) 

Είναι αυτονόητο ότι μέσα από την ανάληψη των νέων ρόλων πραγματοποιείται σταδιακά η εκμάθηση των νέων υποχρεώσεων και η επίγνωση των νέων δικαιωμάτων που σχετίζονται με τους ρόλους αυτούς. Για το λόγο αυτό οι κοινωνιολόγοι -σε αντίθεση με την κλασική ψυχαναλυτική προσέγγιση, που θεωρούσε ότι ο χαρακτήρας και η συμπεριφορά των ανθρώπων διαμορφώνονται στην παιδική ηλικία- ισχυρίζονται ότι η κοινωνικοποίηση είναι μια συνεχής, αδιάλειπτη και ανοικτή διαδικασία, η οποία ξεκινά από τη γέννηση του ατόμου και συνεχίζεται σε ολόκληρη την πορεία της ζωής του. Οι απαιτήσεις των ρόλων στα μεταγενέστερα στάδια της ζωής του ανθρώπου και οι αντίστοιχες επιλογές του μπορούν σε κάποιες περιπτώσεις να ανατρέ- ψουν προγενέστερες συμπεριφορές. (Κοινωνιολογία Γ Λυκείου, σελ. 68 σχολικού βιβλίου)  

Β. Ο προβληματισμός σχετικά με την ισότητα των ευκαιριών στην εκπαίδευση ξεκινά από τη Γαλλική Επανάσταση, που αποτέλεσε την απαρχή για κοινωνικές αλλαγές υπέρ των λαϊκών στρωμάτων. Την ίδια εποχή ο Ρουσό (J.J. Rousseau) ισχυριζόταν ότι οι άνθρωποι γεννιούνται ίσοι, με τα ίδια δικαιώματα, και συνεπώς η κοινωνία πρέπει να επιβραβεύει τον καθέναν ανάλογα με τις ικανότητές του και όχι ανάλογα με την κοινωνική καταγωγή του. (Κοινωνιολογία Γ Λυκείου, σελ. 101 σχολικού βιβλίου)

Με τη βιομηχανική επανάσταση η εργασία γίνεται ο όρος ύπαρξης της εργατικής τάξης και η πηγή πλουτισμού της αστικής τάξης (υπεραξία). Την εποχή εκείνη οι εργάτες δούλευαν στο εργοστάσιο 12 έως 15 ώρες την ημέρα, μέσα στη βρομιά, το κρύο, την υγρασία και τα χημικά, ξεπερνώντας πολλές φορές τη φυσική τους αντοχή. Ακόμη και μικρά παιδιά ακολουθούσαν τους ρυθμούς της εργασίας των ενηλίκων και δούλευαν από την ηλικία των 4 χρόνων με την απειλή μαστιγίου. Έτσι, η βιομηχανική επανάσταση θέτει ένα άλλο τεράστιο ζήτημα: τα δικαιώματα του παιδιού. (Κοινωνιολογία Γ Λυκείου, σελ. 110 σχολικού βιβλίου)

Γ. [Η] ευελιξία στην εργασία, [...] ορίζεται ως η συνεχής μετακίνηση του εργαζόμενου σε διαφορετικές εργασιακές θέσεις. (Κοινωνιολογία Γ Λυκείου, σελ. 128 σχολικού βιβλίου)

Παραδείγματα ευέλικτων μορφών είναι η μερική απασχόληση, η εργασία με βάρδιες, η εργασία στη βάση κυλιόμενου ωραρίου, η εργασία τις Κυριακές (και γενικότερα τις αργίες) και η εργασία από απόσταση όπως, για παράδειγμα, η τηλεργασία. Πολλές από αυτές τις ευέλικτες μορφές απασχόλησης ονομάζονται «γκρίζες», γιατί δεν παρέχουν στους εργαζομένους τα εργασιακά δικαιώματα (όπως επιδόματα, άδειες) και την ασφάλισή τους. Παραδείγματα «γκρίζων» μορφών απασχόλησης είναι η εργασία με σύστημα «φασόν», η εργασία εκτός των εγκαταστάσεων του εργοδότη, ο δανεισμός των εργαζομένων κ.ά. Αυτές οι μορφές απασχόλησης καθιστούν την εργατική δύναμη απροσδιόριστη και ασαφή. Μερικά από τα ερωτήματα που τίθενται γι’ αυτό το ζήτημα είναι: ο εργαζόμενος στο πλαίσιο της εργασίας αυτής της μορφής δουλεύει 8 με 4; Πληρώνεται γι’ αυτό το ωράριο ή με το «κομμάτι»; Πώς προσδιορίζεται το «κομμάτι», όταν ο εργαζόμενος, για παράδειγμα, δίνει πληροφορίες μέσω του διαδικτύου με το οποίο είναι συνδεδεμένος ο υπολογιστής του; (Κοινωνιολογία Γ Λυκείου, σελ. 114 σχολικού βιβλίου)

Δ. Το «κοινωνικό κράτος» αναφέρεται για πρώτη φορά στο Γερμανικό Σύνταγμα (1949), το οποίο και καθιερώνει τα κοινωνικά δικαιώματα (υγεία, εργασία, ασφάλιση κτλ.) και οδηγεί σε μια πολιτική παροχών προς τα οικονομικά ασθενέστερα στρώματα. Η δημιουργία συνεπώς του κοινωνικού κράτους (κράτους πρόνοιας) της συλλογικής δηλαδή αντιμετώπισης των ανισοτήτων, προσβλέπει σε μια ανακατανομή του πλούτου. Η ανακατανομή του πλούτου σε μια κοινωνία επιτυγχάνεται με διάφορα μέτρα όπως: 

• την πολιτική μισθών (συλλογικές συμβάσεις εργασίας, οικογενειακά επιδόματα κ.ά.), 

• τη φορολογική πολιτική με στόχο τη μείωση της επιβάρυνσης στους οικονομικά ασθενέστερους (π.χ. μείωση φόρων για τις πολυμελείς οικογένειες, μείωση αναλογίας έμμεσων-άμεσων φόρων), 

• την κοινωνική ασφάλιση (ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, συνταξιοδότηση, επιδόματα σε άτομα με ειδικές ανάγκες κ.ά.), 

• την πρόσβαση σε κοινωνικές υπηρεσίες (π.χ. συμβουλευτική), 

• την πρόσβαση σε αγαθά πολιτισμού (π.χ. κοινωνικός τουρισμός, ελεύθερη είσοδος σε μουσεία, εκδηλώσεις κ.ά.). (Κοινωνιολογία Γ Λυκείου, σελ. 127-128 σχολικού βιβλίου)

Ε. Δύο είναι οι διαφορετικές ιδέες περί έθνους που έχουμε κληρονομήσει: η μία προέρχεται από τη Γαλλική Επανάσταση και σύμφωνα με αυτήν το έθνος ταυτίζεται με το λαό, που ορίζεται ως μια ελεύθερη ένωση με κοινά πολιτικά δικαιώματα όλων όσοι διαμένουν στην εδαφική περιοχή που συγκροτεί το κράτος, ανεξαρτήτως θρησκείας, καταγωγής ή ακόμη και γλώσσας, δηλαδή το έθνος συμπεριλαμβάνει τις μειονότητες. (Κοινωνιολογία Γ Λυκείου, σελ. 137 σχολικού βιβλίου)

Δευτέρα 10 Μαΐου 2021

Η σχέση μεταξύ εμπιστοσύνης στο πολιτικό σύστημα και ανεργίας αξιοποιώντας τα στοιχεία της Eurostat (2013) | Quadrant analysis

Τα αίτια της πολιτικής αλλοτρίωσης θα πρέπει κανείς να τα δει κοινωνιολογικά. Η συνθετότητα των σύγχρονων κοινωνιών, η παγκοσμιοποίηση, οι υπερκρατικοί θεσμοί και η δημιουργία διεθνών κέντρων λήψης αποφάσεων μειώνουν την αμεσότητα της επικοινωνίας μεταξύ των κυβερνώντων και των πολιτών και μπορεί να επιτείνουν την αλλοτρίωση. 

Η συσχέτιση της εμπιστοσύνης στο πολιτικό σύστημα με το φαινομένο της ανεργίας

Καθοριστικό ρόλο στην πολιτική αλλοτρίωση των ατόμων διαδραματίζουν και άλλοι κοινωνικοί, οικονομικοί και πολιτικοί παράγοντες, όπως είναι ο σύγχρονος καταναλωτισμός και ο καριερισμός/επαγγελματισμός, ο οποίος είναι ιδιαίτερα έντονος σε περιόδους ανεργίας και οικονομικής ύφεσης κατά τις οποίες ο ανταγωνισμός είναι μεγαλύτερος. 
 

Τρίτη 4 Μαΐου 2021

Το φαινόμενο της "μεταβίβασης" στις διαπροσωπικές σχέσεις

Η μεταβίβαση είναι ένα φαινόμενο τόσο ισχυρό και τόσο καθολικό, ώστε η επιταγή «ο συντονιστής δεν πρέπει να έχει προτιμήσεις ανάμεσα στα μέλη» φαίνεται να έχει ουσιαστική σημασία για τη σταθερότητα κάθε ομάδας εργασίας. Ο Φρόυντ πρότεινε τη θεωρία ότι η ομαδική συνεκτικότητα προέρχεται, κατά έναν περίεργο τρόπο, από την καθολική επιθυμία να είναι κανείς ο αγαπημένος του αρχηγού και από τις αμοιβαίες ταυτίσεις που κάνουν τα μέλη της ομάδας με τον εξιδανικευμένο αρχηγό. Σκεφτείτε την πρωτοτυπική ανθρώπινη ομάδα: την ομάδα των αδελφών. Σφύζει από πολύ έντονα συναισθήματα αντιζηλίας: το κάθε παιδί επιθυμεί να είναι το πιο αγαπημένο και μισεί όλους τους ανταγωνιστές για τις απαιτήσεις τους για γονεϊκή αγάπη. Tο μεγαλύτερο παιδί θέλει να πάρει από το νεότερο τα προνόμιά του ή να το εξαφανίσει εντελώς. Και όμως, όλα τα παιδιά αντιλαμβάνονται ότι οι γονείς αγαπούν το ίδιο και τα άλλα παιδιά, τους ανταγωνιστές τους, και επομένως δεν μπορεί κανείς να καταστρέψει τα αδέρφια του χωρίς να στρέψει πάνω του τη γονεϊκή οργή και άρα να καταστρέψει τον εαυτό του.

Μία είναι η μόνη δυνατή λύση: η ισότητα. Αν δεν μπορείς να είσαι εσύ ο ευνοούμενος, τότε δεν πρέπει να υπάρχει ευνοούμενος. Σε όλους παραχωρείται ίσο μερίδιο προς τον θεραπευτή, και από αυτήν την απαίτηση για ισότητα γεννιέται αυτό που ονομάζουμε ομαδικό πνεύμα. Ο Φρόυντ φροντίζει να μας υπενθυμίσει ότι η απαίτηση για ισότητα ισχύει μόνο για τα άλλα μέλη. Με τον αρχηγό δεν θέλουν ισοτιμία. Ακριβώς το αντίθετο: διψούν για υπακοή -έχουν έναν «πόθο για υποταγή» για να χρησιμοποιήσω τα λόγια του Erich Fromm. Θα επιστρέψω στο θέμα αυτό σε λίγο. Δυστυχώς, έχουμε δει πολλές φορές να συμβαίνει ένα θλιβερό πάντρεμα: αδύναμοι, απονεκρωμένοι και αποκαρδιωμένοι οπαδοί να συνδέονται με κάποιους χαρισματικούς ηγέτες ομάδων που συχνά τους χαρακτηρίζει ένας κακοήθης ναρκισσισμός.

(Irvin D. Yalom, Θεωρία και πράξη της ομαδικής ψυχοθεραπείας, Άγρα, Αθήνα, 2006)