Παρασκευή 16 Απριλίου 2021

Ο Κ. Καστοριάδης για τη μέθοδο οργάνωσης της εργασίας του Τέϋλορ

(1922–1997)

Η εργασία είναι, από άποψη φυσιολογίας, μια προσπάθεια που πολλαπλασιάζεται επί μια διάρκεια. Η διάρκεια είναι μετρήσιμη˙ η προσπάθεια δεν είναι (περιλαμβάνει μια μυϊκή συνιστώσα, μια συνιστώσα προσοχής, μια διανοητική συνιστώσα, κλπ.). […] Η ιδέα ότι υπάρχει «μια μόνο ορθή μέθοδος» (one best way) για κάθε έργο παραβλέπει το θεμελιώδες γεγονός ότι κάθε άτομο μπορεί να δουλεύει με το δικό του τρόπο και σύμφωνα μ’ αυτό να προσαρμόζεται στο στόχο και να προσαρμόζει το στόχο στον εαυτό του. Αυτό που στον επιστημονικό οργανωτή της δουλειάς φαίνεται σαν μια άσχετη χειρονομία που προκαλεί μια σπατάλη χρόνου, έχει τη λογική του μέσα στην ατομική ψυχοσωματική σύσταση του δεδομένου εργάτη που τον κάνει ν’ ακολουθεί τη δικιά του «ορθή μέθοδο» σ’ ένα δεδομένο έργο.

 (Κ. Καστοριάδης, Η Πείρα του εργατικού κινήματος, (τομ. 2), Ύψιλον, Αθήνα, 1984)

Δευτέρα 5 Απριλίου 2021

Δημογραφική εξέλιξη, επιφάνεια και πυκνότητα στην Ελλάδα (1821-2012)

 

Δευτέρα 29 Μαρτίου 2021

Ο Γκόφμαν για τα άσυλα και η διαδικασία της "επανακοινωνικοποίησης"

 

Στο ψυχιατρικό νοσοκομείο, ο περίγυρος και οι εσωτερικοί κανόνες κάνουν τον ασθενή να αισθανθεί βαθιά ότι σε τελευταία ανάλυση είναι μια ψυχιατρική περίπτωση που υπέστη στον έξω κόσμο κάποιο είδος κοινωνικής κατάρρευσης, έχοντας αποτύχει κατά κάποιον καθολικό τρόπο, και ότι εδώ έχει ελάχιστο κοινωνικό βάρος, όντας ανίκανος να δράσει ως ώριμο πρόσωπο. Αυτοί που ενδέχεται να πληγωθούν βαθύτερα από τις ταπεινώσεις αυτές είναι οι ασθενείς από μεσαία στρώματα, καθώς οι προηγούμενες συνθήκες ζωής τους ελάχιστα τους ανοσοποιούν απέναντι σε παρόμοιους προπηλακισμούς, όλοι όμως οι ασθενείς νιώθουν κάποιον υποβιβασμό. Όπως ακριβώς θα έκανε και οποιοδήποτε φυσιολογικό μέλος της υποκουλτούρας του στον έξω κόσμο ο ασθενής συχνά αποκρίνεται στην κατάσταση αυτή προσπαθώντας να ισχυρισθεί μια λυπητερή ιστορία που αποδεικνύει ότι δεν είναι για τούτα τα «μικροπροβλήματα» του φταίει κάποιος άλλος, ότι η πορεία της ζωής του στο παρελθόν είχε κάποια αξιοπρέπεια και χρηστότητα και ότι συνεπώς το νοσοκομείο είναι άδικο που του επιβάλλει το καθεστώς του ασθενή του ψυχιατρείου.

(Erving Goffman, Άσυλα, Ευρύαλος, Αθήνα, 1994)