Παρασκευή 19 Μαρτίου 2021

Τι είναι η φτώχεια και σε ποιους τύπους κοινωνιών παρατηρείται το φαινόμενο της φτώχειας; Να αναφερθείτε στη σχέση που υπάρχει μεταξύ φτώχειας, συνθηκών υγειονομικής περίθαλψης και κατά κεφαλήν εισοδήματος ανάμεσα στις "λιγότερο αναπτυγμένες χώρες". Να αναφερθείτε στη σχέση μεταξύ συνθηκών διαβίωσης και προσδοκώμενης ζωής κατά το Μεσαίωνα και στη σχέση μεταξύ προσδόκιμου ορίου επιβίωσης και φτώχειας στη σημερινή εποχή


Α. Τι είναι η φτώχεια και σε ποιους τύπους κοινωνιών παρατηρείται το φαινόμενο της φτώχειας; 

Β. Να αναφερθείτε στη σχέση που υπάρχει μεταξύ φτώχειας, συνθηκών υγειονομικής περίθαλψης και κατά κεφαλήν εισοδήματος ανάμεσα στις "λιγότερο αναπτυγμένες χώρες".

Γ. Να αναφερθείτε στη σχέση μεταξύ συνθηκών διαβίωσης και προσδοκώμενης ζωής κατά το Μεσαίωνα και στη σχέση μεταξύ προσδόκιμου ορίου επιβίωσης και φτώχειας στη σημερινή εποχή.

 

Απάντηση

A. Οι ανισότητες, η φτώχεια και η ανεργία είναι σύνθετα διεθνή φαινόμενα. Καθορίζονται από οικονομικούς παράγοντες (όπως η άνιση κατανομή του πλούτου), από πολιτικούς (όπως η ανισότητα στη φορολογία), από κοινωνικούς (όπως ο ρατσισμός, η προκατάληψη, η έλλειψη αλληλεγγύης, οι διακρίσεις, ο κοινωνικός αποκλεισμός) κ.ά. Τι είναι όμως η φτώχεια; Υπάρχει ένας κοινώς αποδεκτός ορισμός της φτώχειας ή η σημασία της μεταβάλλεται ανάλογα με την κοινωνία και την ιστορική περίοδο στην οποία αναφερόμαστε; Η φτώχεια ως φαινόμενο υπήρχε πάντα σε όλους τους τύπους κοινωνιών (δουλοκτητικές, φεουδαρχικές ή καπιταλιστικές κοινωνίες). Αυτά που αλλάζουν είναι ο ορισμός της φτώχειας και ο τρόπος με τον οποίο μια κοινωνία την αντιμετωπίζει. (Κοινωνιολογία Γ Λυκείου, σελ. 118 σχολικού βιβλίου) 
 
 
Β.  Όταν αναφερόμαστε στις λιγότερο αναπτυγμένες χώρες, συνήθως εννοούμε αυτές στις οποίες επικρατούν προβληματικές καταστάσεις, όπως φτώχεια, παιδική θνησιμότητα, ανύπαρκτες συνθήκες υγειονομικής περίθαλψης, πολύ χαμηλό κατά κεφαλήν εισόδημα, εκτεταμένος αναλφαβητισμός κ.ά. Στις περισσότερες περιπτώσεις οι χώρες αυτές αποτέλεσαν κατά το παρελθόν αντικείμενο αποικιοκρατικής εκμετάλλευσης, ενώ οι παρούσες οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες των χωρών αυτών (π.χ. δικτατορικά καθεστώτα) είναι παράγωγα της εκμετάλλευσης αυτής. (Κοινωνιολογία Γ Λυκείου, σελ. 36 σχολικού βιβλίου)
 
Γ. Η υποτέλεια αυτή του αγρότη αποτέλεσε τη βάση των φεουδαρχικών κοινωνιών της Δυτικής Ευρώπης (Γαλλία, Γερμανία κτλ.) και εκφράστηκε με την παροχή αφενός άμισθης υποχρεωτικής εργασίας (αγγαρεία) και αφετέρου φόρων (σε είδος, αλλά και σε χρήμα αργότερα) που καθιστούσαν τη ζωή του αγρότη δύσκολη. Εξαιτίας όλων αυτών των υποχρεώσεων, των επαχθών δεσμεύσεων και των φόρων που έπρεπε να δίνει ο αγρότης στο φεουδάρχη, συχνά ο πρώτος βρισκόταν κάτω από τα όρια της επιβίωσης. Η εξαθλίωση των αγροτικών πληθυσμών και στις δουλοκτητικές και στις φεουδαρχικές κοινωνίες εξηγεί και το μεγάλο αριθμό των πρόωρων θανάτων που χαρακτηρίζουν αυτές τις κοινωνίες. Οι άνθρωποι επομένως, σ’ αυτές τις κοινωνίες, είχαν μικρή προσδοκώμενη ζωή, δηλαδή μικρές πιθανότητες να φτάσουν σε κάποια μεγάλη ηλικία εξαιτίας των επιδημιών και των λιμών που προκαλούνταν από μια κακή σοδειά ή ακόμη εξαιτίας των άθλιων συνθηκών υγιεινής. Εξάλλου στις μικρές πιθανότητες για μεγάλη προσδοκώμενη ζωή οφειλόταν η υψηλή γεννητικότητα την εποχή εκείνη. (Κοινωνιολογία Γ Λυκείου, σελ. 32 σχολικού βιβλίου) 

H ανισότητα, η ανεργία και η φτώχεια θεωρούνται τα σημαντικότερα κοινωνικά προβλήματα, διότι μπορούν να επηρεάσουν την κοινωνική, εκπαιδευτική και επαγγελματική σταδιοδρομία των ανθρώπων. Οι άνθρωποι που χάνουν την εργασία τους μπορεί να εξαναγκαστούν σε μετανάστευση, ενώ συγχρόνως αποκλείονται από τον κοινωνικό τους περίγυρο, διότι η θέση στην οποία έχουν περιπέσει επηρεάζει την ψυχολογία και την αυτο-εικόνα τους. Επιπλέον, η ανεργία και η φτώχεια συνδέονται άμεσα με την υγεία, την ποιότητα ζωής και το προσδόκιμο όριο επιβίωσης των ανθρώπων. (Κοινωνιολογία Γ Λυκείου, σελ. 124 σχολικού βιβλίου)